Het concept van 'innerlijk kind' staat vaak symbool voor het beschadigde deel van onszelf.
We hebben echter meerdere innerlijke kinderen; o.a. het vrije en ongedwongen kind, het verdrietige kind, het creatieve kind,...
Tijdens het opgroeien nemen we verschillende groeistappen als kind, als mens. Door heel verscheidene redenen worden bepaalde stappen in deze groei niet of slechts deels gezet. Daardoor zijn delen van onszelf gestopt met groeien.
Het gewonde (of niet ontwikkelde) deel zit daardoor gevangen in een bepaald groeistadium. Aan ons om te ontdekken welk innerlijk kind-deel niet (volledig) werd ontwikkeld.
Van zodra we werken aan de ontwikkeling die we misten, kunnen we kiezen om niet langer bepaald (ongewenst, ongezond) gedrag te herbeleven. We leren dat we niet langer moeten geloven dat bepaald gedrag onze noden zal invullen, wat we wél deden als kind.
Gedrag zoals
pleasen of vermijden, gevoelens zoals onterecht bang of extreem boos zijn, ongewenst of uitgesloten voelen, ongezond
copingsmechanisme,
depressie,... vindt zijn oorzaak vaak in de kinderjaren.

Door hieraan te werken, krijgen we begrip voor onze innerlijke kinderen en ontwikkelen we nieuwe vaardigheden, integreren we verloren gevoelens, geven we uiting aan nieuw gedrag dat ons kracht geeft om verder te gaan in een volgende stap van ontwikkeling.
Contact maken met je innerlijke wereld, een stem geven aan je innerlijke kind in het dagelijkse leven is het begin van een ander leven.
Om volledig bewust te zijn in ons huidige leven is het van belang om al onze innerlijke kinderen uit te nodigen in ons innerlijk huis om ze te voeden en helen.
Zowel in de workshops als de individuele sessies wordt er gewerkt rond het Innerlijke Kind.